Het is een drukte van belang bij mij in de straat. Busjes van installatiebedrijven, schilders, stukadoors, parketleveranciers en andere specialisten rijden af en aan. Het wordt letterlijk zichtbaar dat het vertrouwen van mijn buurtbewoners zich langzaam maar zeker in een stijgende lijn beweegt. Ook zij hebben de positieve berichten in de media over een toenemende huizenverkoop gelezen en durven weer te investeren in hun leefomgeving. Goed nieuws voor iedereen die actief is in de wonenbranche!

Mentaliteitsverandering op komst

Wat verandert ten opzichte van een aantal jaren geleden is dat consumenten bewuster zijn in het maken van keuzes, want we zijn op lange termijn niet gebaat bij steeds meer nieuwe spullen. Niet meer kopen om te kopen, maar selectief op zoek gaan naar dingen die de kwaliteit van ons leven én onze leefomgeving verbeteren. We stellen de vraag waar iets vandaan komt, hoe het gemaakt wordt, door wie en onder welke omstandigheden? We realiseren ons wat ons consumptiegedrag heeft gedaan met de wereld waarin we leven. Een mentaliteitsverandering is in aantocht waarbij we ons bewust zijn van de kwetsbaarheid van de aarde en de invloed die we er zelf op kunnen uitoefenen om er beter voor te zorgen.

Re-use, recycle, upcycle …

Natuurlijke materialen zijn al langer in trek, maar de wetenschap en de industrie ontwikkelen nieuwe grondstoffen en duurzame productieprocessen waarbij bijvoorbeeld het reduceren van afval centraal staat. Re-use, recycle en upcycle is het motto. Een mooi voorbeeld hiervan is de Marble Ways collectie van Arcarol. Geïnspireerd op de traditionele marmerindustrie in Italië waar blokken steen worden gezaagd op grote houten planken. In deze planken ontstaan, door het zagen, grote groeven waarin zich marmergruis verzameld. Eenmaal versleten worden de planken weggegooid en vervangen. Arcarol geeft dit hout, rijk aan historie, een tweede leven. Elk deel is uniek in structuur en kleur afhankelijk van welk soort marmer erop is verwerkt. door een transparante laag hars aan te brengen over het oneffen hout wordt het marmergruis gevangen en ontstaat er een glad oppervlak dat gebruikt kan worden als plaatmateriaal of tafelblad.

Marmer is de trend 

In onze woonmodetrends signaleren wij al een tijdje de hernieuwde belangstelling voor marmer. En tijdens ons bezoek aan de internationale meubelbeurs in Milaan werd dit bij alle vooraanstaande designmerken méér dan bevestigd. Dit prachtige natuursteen met zijn unieke kleurschakering sierde als topmateriaal menig keuken, badkamer, eet-, salon- en bijzettafel. Luxe materialen zijn in opmars. Bij voorkeur echt, maar niet van echt te onderscheiden lookalikes, zoals de Miracle uit het nieuwe keramiekprogramma van Dekker, zijn een uitstekend alternatief. Met de looks van Calacatta marmer geeft dit materiaal de keuken een luxe sfeer. Zo kan iedereen, ongeacht zijn of haar budget, mee in de trend. 

“Mooie look-a-likes maken de trend voor iedereen toegankelijk.”

Materialenmix

Naast marmer is er nog een ander duurzaam materiaal dat vanuit de architectuur zijn weg naar ons interieur heeft gevonden; beton. Een betonnen vloer is meer dan hip en past bij de populaire industriële woonsfeer. Ontwerpers vanuit alle disciplines zijn aan de slag gegaan met dit bouwmateriaal. Het combineren van verschillende materialen in één ontwerp is een trend en dat zagen we in Milaan bij Fritz Hansen. Met beton, koper en authentieke tegeltjes creëerde dit deense merk een keuken die zijn tijd ver vooruit is. Ook in de kandelaars van Crowd krijgt beton een warm karakter door de combinatie met koper en messing. Inhakend op deze tendens lanceert Dekker verschillende materialen met een gemêleerde, niet van echt te onderscheiden, betonlook waaronder een nieuwe TopLaminaat® in de kleur Calm. Combineer met houten fronten en een koperen kraan en je bent helemaal ‘on trend’.

“Het mixen van materialen is een trend en geeft karakter.”

Saskia ten Cate, managing editor Perscentrum Wonen
www.perscentrumwonen.nl